PPE 12/2022
“Intra-EU Objection” Does “Incompatible” Always Equal “Inapplicable”? Mainstream v. Germany – a New Chapter of an Old Story
dr Jarosław Pączek
adwokat, członek rzeczywisty Królewskiego Instytutu Arbitrów w Londynie; ORCID: 0000-0003-0613-7879
Dowiedz się więcejSTRESZCZNIE
„Zarzut wewnątrzunijny” czy „niezgodność z prawem” zawsze oznacza „brak zastosowania”? Mainstream przeciwko Niemcom – nowy rozdział znanej już opowieści
W arbitrażu inwestycyjnym tzw. „zarzut wewnątrzunijny”, czyli zarzut niezgodności klauzuli arbitrażowej zawartej w traktatach dwustronnych z prawem europejskim, jest w istocie zarzutem jurysdykcyjnym i opiera się na koncepcji niedopuszczalności powództwa12. Zarzut taki może być nie tylko skuteczną metodą obrony przed roszczeniami wynikającymi z Dwustronnych Umów Inwestycyjnych (Umowy Dwustronne bądź BIT), ale również opartymi na konwencji waszyngtońskiej. Kwestia ta wydawała się raz na zawsze rozstrzygnięta po wydaniu przez TSUE orzeczenia w sprawie Achmea. Przynajmniej, jeżeli chodzi o europejski system sporów inwestycyjnych. Wszystkie najnowsze orzeczenia wydane przez niemiecki Sąd Najwyższy i niemieckie sądy w sprawach Mainstream przeciwko Niemcom, Uniper przeciwko Niemcom oraz RWA przeciwko Niemcom zdają się potwierdzać niezłomne stanowisko TSUE, iż klauzula arbitrażowa (tzw. „jednostronna oferta arbitrażu”) zawarta w BIT-ach (Billateral Investment Treaties) pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE stoi w sprzeczności z wewnętrznymi regulacjami dotyczącymi działalności inwestycyjnej w ramach UE.
W dniu 28 kwietnia 2022 r. niemiecki sąd pierwszej instancji postanowił jednakże oddalić wniosek Niemiec o uznanie za niedopuszczalne powództwa Mainstream Renewable Power Ltd. wniesionego w postępowaniu arbitrażowym przeciwko Niemcom. Stosowny wniosek został złożony w trybie § 1032 ust. 2 Ziviprozessordnung (ZPO), który umożliwia ustalenie dopuszczalności powództwa arbitrażowego przez sąd powszechny do momentu powołania zespołu orzekającego.
Niemcy odwołały się od tej decyzji do Sądu Najwyższego Niemiec, który nie wydał w tej sprawie jeszcze orzeczenia. Niemcy złożyły podobny zarzut jurysdykcyjny w postępowaniu arbitrażowym przed ICSID wszczętym przez Mainstream, w którym swoje żądanie oparły o art. 41 ust. 5 Regulaminu Arbitrażowego ICSID, twierdząc, iż:
„[…] Trybunał w sposób oczywisty nie posiada jurysdykcji do orzekania w zaistniałym sporze ze względu na niezgodność treści art. 26 Traktatu Karty Energetycznej (o który Mainstream oparł swoje powództwo) z traktatami unijnymi. Ponadto Niemcy podniosły, iż niektórzy z Powodów są zarejestrowani w Niemczech i dlatego nie kwalifikują się jako inwestorzy chronieni zgodnie z zasadami ICSID […]”.
Również w tym wypadku wniosek Niemiec został oddalony. Trybunał stwierdził w szczególności, że:
„Na podstawie argumentów prawnych podniesionych przez Strony oraz ich twierdzeń, Trybunał nie jest przekonany, że interpretacja przedstawiona przez pozwanego dotycząca skutku orzeczeń TSUE (Achmea), uzasadnia twierdzenie, iż przedstawiona w orzeczeniu stosowna zasada prawa UE jest wystarczająco „bezsprzeczna lub niepodważalna”, co znowu jest konieczne do podjęcia decyzji, że powództwo w toczącym się postępowaniu arbitrażowym jest „oczywiście bezzasadne. Jest to szczególnie widoczne w świetle wyroków w sprawach Komstroy i PL Holdings”.
Trybunał najwyraźniej zgodził się z argumentacją Mainstream, iż:
„[…] Traktat Karty Energetycznej, w tym art. 26 tego traktatu, nie został derogowany traktatami UE na podstawie art. 30(4)(a) Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów (KWPT), ponieważ te traktaty weszły w życie przed wejściem w życie TKE”.
[…] nawet jeśli traktaty UE zostałyby uznane za późniejsze od TKE, traktatów UE i TKE nie można uznać za część tego samego „reżimu traktatowego” i nie odnoszą się one do „tego samego przedmiotu” w rozumieniu art. 30 (1) VCLT, a w każdym razie zasada lex specialis zawarta w art. 16 TWE jest w tym wypadku decydująca”.
Kwestia tzw. „sprzeciwu wewnątrzunijnego” była rozpatrywana jeszcze w innych sprawach przed Mainstream, UNIPER i RWE. W dwóch odrębnych postępowaniach arbitrażowych Micula przeciwko Rumunii (I i II), trybunał najpierw uwzględnił powództwo braci Micula i kontrolowanych przez nich spółek, jednakże wnioski o egzekucję zostały oddalone przez różne sądy europejskie. W drugiej sprawie powództwo zostało przez skład orzekający w całości oddalone. Sądy amerykańskie nie podzieliły prezentowanej w sądach europejskich argumentacji, że niezgodność regulacji unijnej z systemem BIT ustanowionym w sprawie Achmea oznacza automatyczną niedopuszczalność powództwa opartego na Konwencji ICSID. W opinii sądów amerykańskich jedno nie wyklucza drugiego.
Jak już wspomniano, orzeczenia we wszystkich sprawach, którymi zajmował się dotychczas niemiecki Sąd Najwyższy, wydają się nie tylko podtrzymywać pogląd, że Unia Europejska ma uzasadnione prawo do ochrony swojego wewnętrznego ustawodawstwa dotyczącego inwestycji poprzez „zniesienie” arbitrażu jako odrębnego systemu załatwiania tego rodzaju spraw z udziałem państw członkowskich. Potwierdzają one również, że kwestia ta jest co najmniej niejednoznaczna, a sądy niższych instancji niejednokrotnie nie podzielają poglądu przedstawianego przez TSUE. W świetle dotychczasowego orzecznictwa staje się oczywiste, że TSUE w pośpiechu wydał rewolucyjne orzeczenie w sprawie Achmea, tworząc w ten sposób, poprzez odejście od BIT-ów i TKE, próżnię niepewności dla inwestorów w państwach-członkach Unii. Proponowana konwencja ustanawiająca wielostronny sąd dla rozstrzygania sporów inwestycyjnych nie weszła w życie, a systemy sądowe w różnych krajach europejskich nie gwarantują sprawiedliwego i równego traktowania inwestorów zagranicznych tak jak czynił to dotychczas system umów dwustronnych i TKE.
Słowa kluczowe: Umowy Dwustronne o Ochronie i Popieraniu Inwestycji, Traktat Karty Energetycznej (TKE), Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) – art. 267 i 344, jednolita wykładnia prawa UE, pytania prejudycjalne, autonomia porządku prawnego UE, wykonywanie wyroków arbitrażowych na podstawie BIT-u, zasada lojalnej współpracy, Konwencja ICSID