Skip to content

PPE 1/2024

Egzekucja świadczeń pieniężnych z przedmiotów wirtualnych

dr Filip Manikowski

Katedra Postępowania Cywilnego, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; ORCID: 0000-0001-6859-9230

 

 

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest analiza możliwości przeprowadzenia egzekucji świadczeń pieniężnych z przedmiotów wirtualnych związanych z grami komputerowymi. Przedmioty wirtualne współcześnie mogą stanowić znaczną część majątku dłużnika. Majątek ten nie może być pomijany w postępowaniu egzekucyjnym. Niemniej egzekucja z przedmiotów wirtualnych nie stanowi powszechnej praktyki. Związane jest to przede wszystkim z brakiem świadomości szerszej części społeczeństwa, w tym komorników i wierzycieli, co do tego, że przedmioty wirtualne mogą przedstawiać wartość majątkową. W opracowaniu wyjaśniono, czym są przedmioty wirtualne, przeanalizowano, czy egzekucja z przedmiotów wirtualnych jest dopuszczalna, a także przedstawiono, jak wygląda przebieg takiej egzekucji.

Słowa kluczowe: egzekucja, przedmioty wirtualne, gry komputerowe

 

 

ABSTRACT

Enforcement of Cash Benefits from Virtual Entities

dr Filip Manikowski, Department of Civil Procedure, Faculty of Law and Administration, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw; ORCID: 0000-0001-6859-9230

The article is aimed at analysing the potential to carry out enforcement of cash benefits from virtual entities that are related to computer games. Virtual entities may presently constitute a major part of debtor’s assets. Such assets may not be omitted in enforcement proceedings. Nevertheless, enforcement against virtual entities does not constitute a common practice, which results primarily from the insufficient awareness among a large part of the society, including bailiffs and creditors, that virtual entities may constitute assets. The analysis explains what virtual entities are. Next, the admissibility of enforcement against virtual entities has been analysed and the course of enforcement has been presented.

Keywords: enforcement, virtual entities, computer games